Skvallrande hundar

Jag skall lära mina hundar att skvallra - juste - det ska skvallra.
Att skvallra betyder helt enkelt att hunden, då den får syn på något, skall skvallra till mig.
Jag skall systematiskt och konsekvent använda mig av en mycket enkel metod.

* Hunden stannar spontant då den får syn på något
* Jag klickar
* Hunden får belöning; godis, leksak eller lek
* Sedan kan man lära in att OK betyder att det är OK för hunden att gå fram till den/det som den skvallrat på, men endast då

Skvallrande hundar skall t ex. komma att bli mer neutrala i sin inställning till omgivningen - vilket är min stora förhoppning.

Metoden gör omgivningen konfliktfri. Inga nervösa röster, orosignaler, rädslor eller agression finns med i bilden.
Det önskar jag av mina hundar då de BÅDA är ganska "vaktiga". Prizma kan bli så exalterad då hon ser saker att hon svarar med att Skälla och eventuellt också gå fram för att undersöka. Jag vill hellre att hon skvallrar - kommer fram till mig och berättar om den där hemska mannen eller den lilla haren hon har sett. Det skulle vara mycket bättre. Kanske blir hon mera trygg i situationen.

Etna å andra sidan svarar ofta genom att vilja springa FRAM till alla och allting. För att undvika att hon springer fram till t ex. en katt eller en hundrädd människa så föredrar jag att hon skvallrar. Då kan jag fråga människan om hon får hälsa istället för att hon själv tar det initiativet.

Så nu blir det helt enkelt korta promenader (i minus 25 grader). Till att börja med enskilt där vi tränar skvallrandet. Sedan en promenad om dagen där de går gemensamt. OCH förhoppningsvis skvallrar de båda då.

Skvallrande hundar kan ni läsa mer om hos Eva Bodfält.

I övrigt skall tränas:

Prizma:
- "Gå fint" då hon nyligen börjat dra i kopplet som om hon tror sig vara en polarhund

Etna:
- Öva "stå" och "visa" inför utställningsdebuten
- Lära oss "sitt"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0